Wat eet jij voor, tijdens en na een wedstrijd of training?

 
Om tijdens een wedstrijd ( maar ook in training!!) goed te kunnen zwemmen is het van belang dat je voldoende brandstof (energie) hebt. Zonder brandstof kun je niet zwemmen! Een auto staat immers ook stil als deze geen brandstof (benzine) heeft.
Maar wat is nu goed om te eten zodat je voldoende brandstof hebt?

Voor een wedstrijd:
In de ochtend, kun je het best een flinke maaltijd eten. Chocolade producten (chocolade hagelslag, chocolade pasta) en pindakaas zijn erg vet en blijven erg lang in de maag, dit is tijdens het zwemmen niet handig (je kunt last krijgen van je maag).   

Wat kun je eten en drinken:
-    Boterhammen met zoetbeleg zoals jam of vruchtenhagelslag (geen chocolade!)
-    Krentenbol
-    Een bord pasta, spaghetti of nasi
-    Water, siroop of een isotone sportdrank minimaal 500 ml(een flesje)

In de auto onderweg naar een wedstrijd kun je bijvoorbeeld nog een boterham een eierkoek of een krentenbol eten. Daarnaast is het goed om onderweg ook te drinken, dit kan water zijn of een isotone sportdrank, het liefst een flesje of een bidon opdrinken! (een isotone sportdrank heeft 6-8 kh per 100ml, dit kun je zien op de verpakking, bijvoorbeeld aquarius, je kan ook zelf drinken maken met siroop).

Tijdens een wedstrijd:
Tijdens een wedstrijd is het belangrijk dat je behoorlijk veel drinkt en eet, zonder eten kun je niet goed zwemmen en zonder drinken ook niet. Heb je dorst tijdens een wedstrijd? Dan ben je te laat met drinken!!
Drink ook nu weer een isotone sportdrank, minimaal een flesje, het liefst meer, ieder keer kleine slokjes.

Wat kun je eten:
-    Eierkoek
-    Krentenbol
-    Liga
-    Sultana
-    Energiereep of meuslireep
-    Banaan

Wat niet!!
-    Chocola
-    Chips
Dit zijn vette producten en blijven erg lang in de maag, daarnaast zit er weinig energie in die je lichaam tijdens het zwemmen kan gebruiken. Het kan je prestatie verminderen.

Na een wedstrijd of training:
Na een wedstrijd of training is eten en drinken belangrijk zodat je spieren weer kunnen herstellen, je hebt immers net een zware inspanning geleverd. Eet je niks dan kunnen je spieren minder makkelijk herstellen en heb je eerder kans op blessures!!
Drink voornamelijk water of een isotone sportdrank.

Wat kun je eten:
-    Schaaltje magere yoghurt met een banaan
-    Schaaltje magere yoghurt met muesli
-    Een boterham met magere vleeswaren of kaas en een glas halfvolle melk of karnemelk.


Heb je nog vragen of wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Petra de Groot via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. of spreek haar even aan bij een training of wedstrijd.


Laatst aangepast op maandag, 30 november 2015 15:12
 
© 2018 Barracuda
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.